Batterier til dykkerlygter
Lad
os ganske kort se på udviklingen
af batterier i dykker lygter:
I
de første dykkerlygter finder vi
bly og senere nikkel-cadmium-celler. Begge
batterityper har overlevet indtil i dag, men har en ting til fælles
- deres relativt lave kapacitet.
Blybatterier er de værste, og bruges kun, fordi de selv i større kapacitet er
billige at udskifte. Ellers har de ingen
fordele. Nikkel-cadmium (NiCa) er fortsat
kendt som et robust batteri, navnlig i D-celle version. NiCa-batteri bruger miljøfarlig
kemi, og er derfor forbudt i EU. Så må fabrikanterne af dykkerlygter genoptage
søgningen efter en erstatning. NiCa-batterier lider derudover af en mere eller
mindre udtalt hukommelseseffekt, der viser sig i effekttab ved hyppige delvise
genopladninger. Batteriet
må lejlighedsvis helt aflades for at bevare effekten.
Moderne, men
ikke helt uproblematiske,
er de vidt udbredte Nikkel Metal Hybrid
Celler, kort NiMh. De repræsenterer en
udvikling af NiCa
batteriet med betydeligt grønnere
teknologi. Fordelen ved disse
batterier er deres højere kapacitet
sammenlignet med NiCa. Disse batterier giver imidlertid også problemer for
indehavere af dykkerlygter, som en
svag hukommelseseffekt, kuldefølsomhed og en begrænset levetid i både år og
opladninger. De færreste batterier opnår
mere end halvdelen af fabrikantens specifikation på 1.000 cyklusser. NiMh
skal for at virke optimalt, være fuldt ladet. Batteriet
må aldrig overlades, da det kan tage skade i form af tab af kapacitet eller
totalskade.
Det
næste skridt i udviklingen af batterier
var lithium-ion-teknologi, kendt
under udtrykket Li-Ion. Det mest udbredte er
Lithium-cobalt typen.
Lithium-Cobalt-batteriet (Li-Co) er et stort
skridt i retning af optimal
energiforsyning, men har også et par
problemer, der har med pleje at gøre. Fordelen er klart den højeste kapacitet i
forhold til vægt og volumen. I modsætning
og NiCa eller NiMh har Li-Ion en meget lav selv-afladning. Alligevel bør det
ikke opbevares længe i fuldt opladet tilstand, for et Li-Co batteri har en
levetid på ca 3-5 år afhængigt af ladetilstanden under opbevaring og den
omgivende temperatur. Det begynder at ældes straks efter produktionen,
uanset om det bliver brugt eller ej. Derudover kan
batteriet ikke lide høje temperaturer og
høj ladning, der bliver afløst af hurtig afladning.
Derfor skal Li-Ion og Li-Co helst lagres i halvt
opladet tilstand. Det største problem er imidlertid Li-Co’s termiske
ustabilitet. I medierne
har man hørt om tilbagekaldelse
af Sony
Li-Ion batterier på grund af brandfare.
Li-Co har tendens til termisk malfunktion,
når den interne temperatur overskrider 150 grader Celsius eller batteriet
overlades stærkt. Dette kan medføre en
ikke-kontrolleret kemisk kædereaktion,
der udløser en eksplosionagtig brand,
der ikke kan kontrolleres med konventionelle ildslukkere.
Dette har man forsøgt at imødegå med kontrolelektronik
(nye tyske "PCB"), der overvåger
at ladeniveau, afladning,
cellebalance og temperatur er hensigtsmæssig,
ellers afbrydes forbindelsen til batteriet. Derefter har kun en batteri producent
(Sanyo), frigivet sine batterier til dykkerlygter, men først efter en dyr
certificering af lampens elektronik. Faren
for at lygten bliver en håndgranat er ganske
simpelt for høj. Alt dette kan naturligvis hverken
beskytte mod mekaniske skader eller
fabrikationsfejl i Li-Ion-cellerne, som i tilfældet med Sony. En intern skade i
cellen kan ikke afsløres af elektronikken.
Af
disse grunde er Li-Ion batteriet
udviklet til Lithium-mangan batteri og det
problematiske Kobolt er skiftet ud med Mangan-Spinell.
Det har betydet at grænsen for en ukontrollerbar
malfunktion er flyttet til 250 grader Celsius. Dette
giver et
godt kompromis af operationel sikkerhed
på bekostning af kapaciteten, der er lidt
mindre, sammenlignet med Li-Co,
men større end i NiMh. Dette giver mangan-spinell stor robusthed
og usædvanlig høj lade og afladestrøm. Med
hensyn til vedligeholdelse er livet let, og
det samme som
i Li-Co batterierne. Bedste opbevaring er
i halvt opladet tilstand og høje temperaturer bør undgås. Batteriet
kan også bruges i meget lave temperaturer uden effekttab af betydning, hvilket
er vigtigt ved dykning.
MB Sub benytter i dag
udelukkende Li-Mn batterier i lygterne.
Med mange visionære
udsigter for fremtiden, er der kun tilbage at spørge sig selv, om der i
fremtiden stadig findes intakte koralrev at dykke
på. På dette område virker innovationsglæden desværre temmelig afdæmpet.
|