Up and Away
Tekst fra ScubaDiving.com
oversat af Filip Nielsen
At fylde en overfladebøje ser let ud...indtil du prøver
Den
mest udfordrende opgave inden for teknisk dykning er ikke at slæbe rundt på et
par dobbeltflasker, bytte luft på 60 meter eller selv at holde sig vågen på
de lange deko-stop. Nej, en af de sværeste kundskaber at lære for nye
tek-dykkere er, hvordan man fylder en overfladebøje på dybden.
Det lyder let. Bare fastgør den åbenbundede bøje til dit hjul, fyre lidt gas
ind i posen og lade hjulet rulle ud med let modstand efterhånden som bøjen
går op mod overfladen, for at fungere som den visuelle markør for dykkerbåden.
Det er faktisk så simpelt, men som dykkerelever hurtigt opdager, er der meget
som kan gå galt. At se sit hjul styrte mod dybden mens bøjen suser mod
overfladen er en ydmygende oplevelse, og at blive hevet til overfladen, når
hjulet bliver viklet ind i sin egen line, er en farlig én. Klart nok, dette er
en vigtig, avanceret dykkeevne, som er let at overse.
Redskaberne
Ved
første blik ser en overfladebøje ud som lidt mere end en traditionel
sikkerhedsbøje på steroider, men der er konkrete forskelle. Overfladebøjer er
faktisk specialbyggede hæveballoner med alt fra 50 til 75 kg løftevne,
designet til at blive fyldt på dybden med relativt små mængder luft, som
ekspanderer efterhånden som bøjen bevæger sig op mod overfladen. Så længe
bøjens åbning befinder sig under havoverfladen – en bedrift som opnås ved
at holde linen stram efterhånden som bøjen stiger - vil bøjen bryde
overfladen og forblive fuldt oppustet.
De
bedste designs med åben bund har afbøjningsflapper for at forhindre luften i
at komme ud, hvis en stor sø skulle vælge den, eller hvis den kommer helt ud
af vandet under anvendelsen. Nogle få firmaer producerer også lukkede bøjer,
som skal pustes op med en lavtryksslange fra din regulator. Begge systemer vil
gøre sig men den åbenbundede med flapper er generelt lettere i brug. Når
bøjen er anvendt rigtigt, vil markeringsbøjen stå i fuld højde over vandet
og tjene som en visuel markering for både og som nødopdrift for dykkere under
deres dekompressions-stop.
Standard huledykkerhjul er brugt for at tillade dykkeren at anvende bøjen på
dybden og ganske enkelt rulle linen op, efterhånden som han stiger op. Dykkeren
skal sørge for at opretholde en modstand på hjulet, mens bøjen stiger op mod
overfladen for at forhindre, at linen bliver viklet ind. Små hjul, kaldet gap-
eller sikkerhedshjul, kan bruges til dette formål og fastgøres uden at være i
vejen på BCD-ringene. Disse hjul vil gøre det let at anvende overfladebøjer
fra dybder mellem 15 og 35 meter.
Teknikken
Anvendelsen af bøjen kræver en smule øvet koreografi og en stor del
tålmodighed. En god anvendelse starter med nøje forberedelse inden dykket. Rul
overfladebøjen sådan, at canvas-øjet på den nedre del befinder sig på
ydersiden af rullen. Efterhånden som bøjen bliver rullet op sørger man for,
at canvas-stroppen skubbes op på indersiden, så man forhindrer en risiko for
sammenfiltring. Man skal fastgøre overfladebøjen så den er nem at nå, mens
man har sit udstyr på.
Hjulet
bør forberedes til dykket ved at binde en stor løkke i mindst to gange hjulets
størrelse i linens ende ved at bruge et pælestik. En gummibold eller
spændskive fastgjort i løkken vil gøre dig i stand til at stramme linen ind
tæt op mod åbningen, men trække løkken ud når du har brug for det.
Når det er tid til at anvende bøjen under opstigningen, bruges følgende
proces:
Find først overfladebøjen og frigør den fra sin holder, rul cirka en
tredjedel af bøjen ud og træk canvasløkken fri af bøjen.
Før en hånd gennem løkken og skub stroppen og bøjen over på din underarm.
Fjern hjulet fra BCD’en, løsn stop-skruen og træk linen helt ud fra hjulet,
indtil pælestikket er helt ude fra hjulet. Derefter skru forsigtigt stop-skruen
ind igen en lille smule, bare så hjulet ikke vil spoles ud og ryge ned på
bunden, hvis man kommer til at tabe det ved et uheld.
Brug hånden, som du har viklet gennem bøje-stroppen, få fat i løkken fra
hjulet og træk linen gennem bøjens sikkerhedsstrop. Derefter føres hjulet
gennem pælestiks-løkken for at sikre bøjen til linen.
Løsn stop-skruen på hjulet og forbered dig på at puste bøjen op ved at gøre
dig helt sikker på, at bøjen, linen og linehjulet ikke på nogen måde sidder
fast eller er viklet ind i dig eller dit udstyr.
Hvordan du puster overfladebøjen op vil afhænge af bøjens design og
betingelserne. I relativt varmt vand, hvor der er små chancer for at
regulatoren fryser, kan du holde en regulator ind under åbningen og trykke på
purge-knappen. I koldere vand kan du holde hovedet lidt på skrå og holde
bøjens åbning over din regulators udåndingshul.
Du
skal sørge for at have så meget luft i bøjen, at sådan at den vil være
fuld, når den når overfladen. For eksempel – hvis du er på 30 meter med
fire atmosfærers tryk, skal bøjen fyldes cirka en fjerdedel. Når bøjen
flyder mod overfladen vil den ekspanderende luft gøre resten.
Efterhånden som bøjen flyder opad bruger du din finger til at opretholde et
let tryk på hjulets spole, således at overskydende line ikke spoles af og
derved bliver viklet ind eller stopper. Hvis bøjen på nogen måde begynder at
trække dig mod overfladen, slip hjulet for at undgå en farlig, ukontrolleret
opstigning.
Nogle dykkere foretrækker at bruge karabinhage eller lignende i stedet for en
lineløkke til at fastgøre linen til bøjen. Hvis du vælger at gøre dette,
skal du sørge for, at spænderne er omhyggeligt vedligeholdt, hvilket
indeholder rensning, tørring og smøring af dem efter hvert dyk. De skal også
inspiceres før hvert dags dykning for at sikre at mekanismen virker, når der
er brug for den. Undgå at bruge standardspænder eller almindelige spænder
typisk brugt i almindeligt dykkerudstyr, da disse kan tillade linen at glide ud
af spændet på de mest uheldige tidspunkter.
Låsende D-ringe i karabinerstil eller klikspænde udgør et rimeligt godt
alternativ, hvis du insistere på at bruge et spænde.
Pas på din opstigning
For
at forhindre en for hurtig opstigning, bør dykkere tømme deres BCD og begynde
en langsomt svømmende opstigning og opretholde den indtil bøjen når
overfladen. Derudover bør dykkere huske, at strømmen vil have stor indflydelse
på den opstigende bøje. Hvis du dykker i en stærk strøm, bør du stige op
til en dybde, som ikke er dybere end halvdelen af linelængden på hjulet, før
du sender bøjen op. Det vil give bøjen mulighed for at gå modoverfladen i en
vinkel, uden at trække dykkeren mod overfladen eller trække ham hurtigt
nedstrøms efterhånden som den stiger op. Når bøjen har nået overfladen, kan
dykkeren sætte noget modstand tilbage på linen og langsomt svinge ind under
den.
Det er vigtigt at opretholde en svag, nedadgående modstand på linen, således
at bøjen på overfladen flyder i opretstående position for at få størst
synlighed. Men du bør altid forsøge at opretholde en relativ neutral opdrift,
så den tynde line på hjulet ikke overbelastes, især hvis der er høje
bølger. Når du har nået overfladen, bør du blive ved med at holde den nedre
ende af bøjen under havoverfladen for at opnå størst vertikal lettelse som
muligt, indtil du bliver set og hentet af din dykkerbåd.
|